מה הקשר בין גפילטע פיש, שבתות בעיר ערד ומימיה מלאה בקינלי? עמיעד טאוב בטור נוסטלגי לראש השנה.
מה הקשר בין גפילטע פיש, שבתות בעיר ערד ומימיה מלאה בקינלי? סיפור שהיה כך היה. עבדכם הנאמן היה אז דייר ארעי וטירון דתי בודד ביחידת העורב של הנח"ל ששכנה אז בעיר אוהלים קטנה מצפון לבסיס תל ערד שבדרום. שעות ספורות לפני היציאה לחגיגות ראש השנה התווספה עוד שבת לשק העונשים שנשאתי איתי מרגע הגיוס הודות לחוסר יכולתי לקבל מרות. שילוב מסוכן של פה גדול ויכולת מבצעית קטנה.
המימיות של תל ערד
את ראש השנה 1995 לא אשכח לעולם זה התחיל בכך שעליתי לשמירה בפטרול והחלטתי 'לפנק את עצמי" לכבוד החג ולהחליף את המים של מימיה אחת בקוקה קולה ושל השנייה בקינלי (אז קראו לזה ככה) מה שהוביל לצימאון מבוא להתייבשות ששני גמלים חדי דבשת היו מתקשים לעמוד בו.זה המשיך בכך שאל האוהל הקטן ששימש כבית כנסת פרטי עבורי צעדו להשלים לי מניין בתפילת ראש השנה כל חבריי לצוות שהקשר בין מרביתם לבין יהדות דמה לקשר שבין אריה דרעי לשלטון החוק (שלום שלום) ובראשם חבר שהתגאה באכילת תנין ושני קופים בדרום אמריקה ובביזוי כל תרי"ג מצוות.
22 שנים חלפו מאז אותו החג, אני עדיין מתעב את הקציצה בעלת הראש הכתום שאינה ראויה למאכל אדם, הקינלי הפך למירנדה אני עדיין מתקשה לקבל מרות (סליחה, רות) והשטויות שאני עושה הן אותם השטויות אך התחושה כי הקטבים בעם קטנים מאלו המצטיירים בתקשורת ובכנסת גדולה מתמיד. בכוחו של כל אחד מאתנו להדליק את הגיצים היהודיים הטמונים בכל יהודי כאשר אנו מציגים את פניה היפות של היהדות.
המקף המחבר
לשנה הקרוב אני לוקח על עצמי לזכור את המקף המחבר של ד"ר בורג בין דתי ללאומי ובין הציוני לדתי. בימים בהם מנסים גורמים פוליטיים להגביר את הקיטוב בין המגזר החרדי למגזר הכללי במסגרת המאבק על חוק הגיוס צריכה הציונות הדתית שהוכיחה בפועל כי ניתן לשלב בין ספרא לסייפא ליצור גשר בין המגזרים מתוך מגמה לשלב חרדים בהווי הישראלי ובשוק העבודה.המגזר החרדי מצדו חייב להפנים כי הדרך לקרב בין היהודים היושבים בציון עוברת גם דרך פטרולים משותפים עם קינלי ולא דרך הטפות רחוקות מאוהלה של תורה.
והגפילטע פיש? הקיטוב בינינו מעולם לא היה גדול יותר.